22 Kasım 2013 Cuma

Janowiec ve Diğerleri v. Rusya (BD) kararı: bir adım ileri iki adım geri mi?

Uzundur AİHM'in  II. Dünya Savaşının başlangıcında Stalin'in emriyle Polonya'nın Katin Ormanında gerçekleşen katliamla bağlantılı Büyük Daire görülen Janowiec ve Diğerleri v. Rusya (21 Ekim 2013 -55508/09 ve 29520/09) davasında geçen ay verdiği karara ilişkin önemi dolayısıyla bir şeyler yazmak istiyordum. Ancak yoğunluktan bir türlü yazıyı kaleme almak kısmet olmadı. 


Şükür ki, konuyla ilgili akademisyenlerden bazıları boş durmamış görünüyor. Her biri çok değerli olan bu çalışmalar içinde dikkatimi özellikle Dr. Serdar Gülener'in -benim  konu hakkında değerlendirme yapma kapasitemi kat be kat aşan- bir değerlendirmesi çekti.  


Anayasaya Dair adını taşıyan kendi blogunda yayınladığı "Janowiec ve Diğerleri v. Rusya Kararı: AİHM Bir Geçiş Dönemi Mekanizması Olabilir (mi?)" başlığını taşıyan yazısının özellikle konuyu yakından takip eden avukat meslektaşlarıma şiddetle öneriyorum. 


 Özellikle konunun özünü oluşturan Geçiş Dönemi Adaleti konusu Kürt sorunu bağlamında önemini ve güncelliğini koruduğundan son derece önemli bulduğum bu konu üzerinde daha fazla araştırmaya ve kafa yormaya ihtiyacımız var. AİHM'in Büyük Dairesinin Janowiec ve Diğerleri kararı bu anlamda neler yapılabileceğine dair çaba gösterenlerin kafalarındaki soruların bazılarına -özellikle hukuki anlamda yapılabilecekler bakımından- açıklık getiriyor. 

Geçiş Dönemi Adaleti üzerine daha fazla düşünme ve çözüme biraz daha yaklaşabilme umudumuzu yeşerten böylesi çalışma ve değerlendirmelerin artması dileğimizle...




Hiç yorum yok: